Ik Meen Het

Holy shit wat een bazennummer. Kijk eerst de clip af en lees dan verder.

Klaar? Ok.

Met de dood van het Westers intellectuele denkgoed zien we tegelijkertijd een dood in de kwaliteit van hedendaagse artiesten. Een kunstenaar is immers afhankelijk van de spirituele elite voor inspiratie. Ik heb hier al eerder over geschreven en blijkbaar zit ik op 1 lijn met Nietzsche:

“Let us, first of all, eliminate the artists: they do not stand nearly independently enough against the world and against the world for their changing valuations to deserve attention in themselves! They have at all times been valets of some morality, philosophy, or religion; quite apart from the fact that they have unfortunately often been all-too-pliable courtiers of their own followers and patrons, and cunning flatterers of ancient or newly arrived powers. They always need at the very least protection, a prop, an established authority: artist never stand apart; standing alone is contrary to their deepest instincts.”
– Nietzsche in Genealogy of Morals

Als ik Nietzsche lees hoor ik automatisch bombastische muziek a la Ride of the Valkyries in m’n hoofd. Maar ik dwaal af.

Het is erg fijn als artiesten hier -deels- onderuit komen. “I mean it” van G-Eazy is zo’n voorbeeld; zowel de muziek, de lyrics als de clip vind ik fantastisch. Tijd om klassikaal een gedicht te bespreken dit geslaagde stukje kunst te analyseren. Eerst de muziek, dan de clip.

First things first: dit nummer is alfa als fuck. De beat is op zichzelf al dominant en samen met de lyrics is het een grand slam van alfa coolheid.

(Biggest monkey van Chef Special heeft datzelfde effect:)

G-eazy is volgens z’n tekst niet mee te fucken; als hij zegt dat hij iets gaat doen dan DOET hij het ook. Geld, macht, je vriendin, het maakt hem geen fuck uit. In zijn stem hoor je de convictie van een man die congruent is; G-Eazy is geen Vanilla Ice. G-Eazy begrijpt het spel.

Je leest dit begrip ook terug in de nuance van z’n verses:
She calls me, I screen it, I’m only fuckin’ if it’s convenient
You lie on pussy, that’s weak shit, we pass pussy ’round, that’s G shit

Natural Game confirmed.

Natuurlijke alfa heeft een aantrekkingskracht op mensen. Nu, omdat iets alfa is betekent nog niet dat het goede kunst is. Dit is het probleem met veel artiesten en vooral rappers: ja, je neukt veel bitches, je stackt die doekoe en alle mannen zijn jaloers op je. What else?

G-Eazy doet net zo hard mee aan deze stoerdoenerij. Andere rappers zijn fakers? Check. Haters be hating? Check. Hij neukt je vriendin en er is niks dat je daar aan kan doen? Check.

De magie van dit nummer is gelukkig dat hij aan het stoerdoen is met een knipoog. “If I ever said I’m never scared I mean it” – dat is alleen waar als je een sociopaat bent. Je wilt geen sociopaat zijn. G-eazy overdrijft. Het is een subtiele intonatie dat je het allemaal niet zo serieus moet nemen.

Deze dubbele bodem wordt helemaal duidelijk als we naar de clip gaan kijken, wat een kunstwerk op zich is. Maar dat is weer voor een volgende post.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s